Schade Bergen diesel van zeegaande tanker

Bij aankomst op de ankerplaats Mosselbaai, Zuid-Afrika, stopte de bakboord hoofdmotor, van een ongeladen tanker van een Nederlandse rederij, automatisch ten gevolge van een lage smeeroliedruk, gevolgd door een black-out. De filterunit van het duplex smeeroliefilter van de bakboord motor werden gedemonteerd en ernstige schade aan een van de filterunits werd geconstateerd. Het carter van de hoofdmotor aan bakboord werd geopend en geconstateerd werd dat ten minste één drijfstanglager uitgelopen was. De rederij besloot het schip voor reparatie naar Durban, Zuid-Afrika te laten slepen.

Wij werden aangesteld namens Noorse verzekeraars van het casco en tijdverlet via een Britse makelaar. Gedurende een periode van zeven maanden werden in Durban verschillende expertises uitgevoerd. Gedurende deze periode werden ook beide Rolls-Royce Azimuth thrusters volledig gereviseerd in verband met schade.

Vastgesteld werd dat alle krukaslagers van de Bergen diesel met een vermogen van 3.600 kW bij 720 toeren / min. waren uitgelopen en als gevolg daarvan was de krukas niet meer te repareren. Reparaties werden door ons opgevolgd en reparatiekosten werden beoordeeld en gerapporteerd.
Na grondig onderzoek en interview van de bemanning kwamen wij tot de conclusie dat schade het gevolg was van een verkeerde montage van de duplex filterunit tijdens het laatste onderhoud.

Een dergelijke opdracht wordt door Verschoor & Bras zeer regelmatig behandeld in de zee- en binnenvaart.